De Popprijs is een juryprijs die jaarlijks door Buma Cultuur wordt toegekend aan die band of artiest die de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse popmuziek. Lijkt helder, maar hoe bepaal je precies wat die belangrijkste bijdrage is? Wat geeft voor de jury de doorslag? Zijn het de hoogste verkoop en streaming-cijfers of telt de populariteit in het buitenland het zwaarste mee? Hoe doorslaggevend is het welke band of artiest de meeste kaartjes verkoopt of gewoon het mooiste album of het bekendste liedje heeft gemaakt? En is het de briljante toon, vernieuwende sound of ongehoord mooie stem die de doorslag geeft, of juist de inspirerende werking ervan op de luisteraar?

Al die criteria en verschillende inzichten speelden ook dit jaar weer mee tijdens het buitengewoon levendige juryoverleg. 2019 was, zo werd al snel duidelijk, een rijk jaar voor de Nederlandse popmuziek. We wonnen dankzij Duncan Laurence na 44 jaar eindelijk weer eens het Eurovisie Songfestival, rapper Frenna was een jaar lang niet uit de hitlijst weg te krijgen en De Staat imponeerde op Lowlands zoals een Nederlandse rockband dat niet eerder gedaan had.

Maar het meest onder de indruk was de jury van een zangeres die in 2018 nog vond dat Nederland qua muziek een ‘kloteland’ was. De winnares van de Popprijs 2019 vroeg zich een jaar geleden zelfs nog wanhopig af hoe het kwam dat haar muziekgenre symfonische metal dat vanuit Nederland de hele wereld had veroverd in eigen land zo ondergewaardeerd werd?
Kwam het omdat haar band Nightwish uit Finland kwam en ze zelf in Zweden woonde dat niemand hier de enorme successen die ze in het buitenland had signaleerde?

Hoe onzichtbaar de winnaar van de Popprijs 2019 jarenlang leek, het afgelopen jaar kon dankzij een wekelijks meer mensen enthousiasmerend optreden in het AvroTros tv-programma Beste Zangers niemand meer om haar heen. De winnaar van de Popprijs 2019 is Floor Jansen.

Jansen die 38 jaar geleden geboren werd in Goirle is al meer dan twintig jaar actief binnen de symfonische metal. Eerst als zangeres van After Forever en sinds 2012 als frontvrouw van het Finse Nightwish. Met die band speelde ze over de hele wereld al in sportarena’s en –stadions. In november 2018 gaf Nightwish hun tot dan toe grootste Nederlandse zaalconcert in de Amsterdamse Ziggo Dome, het bleek het begin van buitengewoon succesvol Floor Jansen jaar.

De zangeres van de meest succesvolle symfonische metalband ter wereld kreeg in Nederland eindelijk landelijke bekendheid door haar wekelijkse bijdragen aan Beste Zangers. Haar volle, prachtige en krachtige stem wist miljoenen te raken met een ook voor haar nieuw repertoire.

Het hoogtepunt was het met Henk Poort gezongen Phantom Of The Opera dat inmiddels op YouTube zo’n zes miljoen keer bekeken is. De vocale toppen die ze in dat liedje wist te halen waren tot dan toe ongehoord. Ineens had heel Nederland het over Floor Jansen en hield iedereen van haar warme persoonlijkheid en machtige stemgeluid.

Haar populariteit laat zich alleen al aflezen aan de kaartverkoop van haar in allerijl georganiseerde solo-tour. Tien grote zaaloptredens, culminerend in de AFAS Live verkochten in een vloek en een zucht uit.

En eindelijk was daar ook de breed gedragen landelijke erkenning voor de symfonische metal van haar band Nightwish. De concertkaarten voor de Ziggo Dome waar de band eind 2020 geprogrammeerd stond, vlogen zo snel de deur uit dat er een tweede show aan toegevoegd werd.

Twee uitverkochte Ziggo Dome shows: Het heeft even geduurd maar Nederland het voormalige ‘kloteland’ is massaal gevallen voor Nightwish.
En Floor Jansen heeft zich in 2019 bewezen als een van de beste, meest veelzijdige zangeressen van Nederland.

Zoals ze zelf al eens in een interview stelde: haar muziek heeft een verbindende kracht, voorbij de subcultuur. Ook daarom komt de Popprijs 2019 Floor Jansen toe.